vrijdag, februari 17, 2012

Cooperaties en Coffee3 koffie gaan goed samen ...


Cooperaties en Coffee3 koffie gaan goed samen .... dat laat cooperatie conquest uit Eindhoven zien ...mooie organisatie ...

Zij zijn een coöperatie ontstaan uit de samenwerking van het CliëntenBelangenBuro, Fontys Hogeschool Sociaal Pedagogische Hulpverlening en de Centrale Cliënten Raad GGz Eindhoven en de Kempen met ondersteuning van de GGzE.

Uit hun contacten met diverse instellingen in de afgelopen jaren is meer en meer duidelijk geworden dat er in de maatschappij een groeiende behoefte is om ervaringsdeskundigheid van (ex)-cliënten op een professionele wijze in te zetten.

Conquest heeft zich tot doel gesteld om (ex)–cliënten uit de geestelijke gezondheidszorg bij te staan op hun weg naar de reïntegratie. Zij bieden hierbij opleidingstrajecten aan die vooral gericht zijn op de ervaringsdeskundigheid van de cliënten zelf. Via deze weg krijgen zij de kans om zich oriënterend te ontwikkelen naar een eigen plek in de maatschappij.

Klik hier voor meer informatie over Cooperatie Conquest.

Zij kiezen voor de Nescafe Komo van Coffee3 ten behoeve van de bezoekers en eigen medewerkers.




maandag, februari 13, 2012

Redbeans werkt aan eigen koffiecafé in Amsterdam


Koffiecaféformules zijn nog altijd een groeimarkt binnen de Nederlandse out-of-homesector. Reden voor het duurzame en hippe koffiemerk Redbeans om zich dit jaar ook op deze markt te begeven.

Redbeans, enkele jaren geleden ontstaan vanuit Koffiebranderij Neuteboom in Almelo, is na een mislukte introductie in het foodretailkanaal gaan focussen op out-of-home. Nu levert het vooral
koffieautomaten voor op het werk, concepten voor de horeca en verhuurt zelfs barista’s voor evenementen. Dat gaat goed, maar het merk Redbeans zoekt daarbij naar een kwalitatief goed uithangbord voor het merk. Directeur Gilbert Willemsen: “Door middel van eigen koffiecafés willen we een versnelling aan het merk geven. Ik geloof daar meer in dan in een reclamecampagne.”

Combinatie met lunch
Het is geen ballonnetje dat Willemsen hier oplaat. Redbeans is achter de schermen namelijk al druk bezig geweest met de conceptontwikkeling van het koffiecafé. Gesprekken met vastgoedpartijen voor een locatie in Amsterdam lopen. Een dure grap: “Alleen al de goodwill op een locatie kan oplopen tot een paar ton.” Ook het design is al bedacht, al wil Willemsen daar nog geen ontwerpen van laten zien. Wel laat Willemsen doorschemeren hoe hij het voor zich ziet: “Anders als een Starbucks of een Coffee Company. Wij denken aan een grotere zaak met meer zitgelegenheid waarin de combinatie wordt gezocht van een heel goede koffie en een goede lunch.” Betekent dat Redbeans ook broodjes gaat serveren? “Ja”, zegt Willemsen, “we willen dat in eigen beheer gaan doen.” Het concept ‘koffiecafé’ moet dus breder worden getrokken. Willemsen: “De lunchcultuur in Nederland gaat namelijk veranderen. Uiteindelijk gaat het net zo als in Londen, Düsseldorf en dat soort steden waar mensen niet meer op kantoor lunchen, maar buiten de deur. Wij willen daarom een beleving rondom koffie bouwen in combinatie met een verse en kwalitatieve toplunch. In het Redbeans koffiecafé vind je daarom straks een zestal sandwiches op het menu die kloppen. Daar moeten mensen óók voor komen.”

Aanwezigheid
Het gaat Redbeans niet direct om het hebben van tientallen vestigingen, maar om aanwezigheid van het merk in stedelijke gebieden. “Op korte termijn denken we aan drie tot vijf zaken. Maar bij de eerste zullen we al kritisch moeten kijken: kunnen we er echt van leven? Is het rendement voldoende?” Aan franchising denkt Willemsen daarom voorlopig nog niet: “Ik heb van Bart van Elsland (wijlen oprichter Bakker Bart, red.) geleerd dat je eerst een kritisch minimum moet hebben van dertig zaken voordat franchise loont.”

Bron: www.outofhomeshops.nl